4.A: PŘÍRODOVĚDA 2. pololetí

- od kapitoly PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI

(učebnice Rozmanitost přírody, nakl. Prodos)

Nové informace zde najdete vždy hned zde nahoře, starší informace se posunují pod ně (níže) ...

M. R.

12. 6. ZÁVĚREČNÉ OPAKOVÁNÍ - BUDE VE STŘEDU

  •  1) ODPOVĚDI NA OTÁZKY
  • PEVNÝ OBAL ZEMĚ, VODNÍ OBAL ZEMĚ, VZDUŠNÝ OBAL ZEMĚ
  • V ZELENÉ ČÁSTI, SLUNEČNÍ SVĚTLO, VODA, OXID UHLIČITÝ, CUKR, ŠKROB, KYSLÍK
  • PLYNNÉM, KAPALNÉM, PEVNÉM
  • Z ROZLOŽENÝCH TĚL ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ.
  • HOUBY, ROSTLINY, ŽIVOČICHOVÉ
  • KAPRAĎ SAMEC
  • NAPŘ. JAHODNÍK: KOŘEN, STONEK, LISTY, KVĚT, PLOD
  • PODHOUBÍ, PLODNICE - TŘEŇ A KLOBOUK
  • BEZOBRATLÍ
  • VNITŘNÍ KOSTRU
  • KAPR, ROPUCHA, UŽOVKA, KOS, PRASE...
  • JEŠTĚRKA (BEZNOHÁ)
  • STŘÍDÁNÍ ROČNÍCH OBDOBÍ
  • POLÁRNÍ NOC - ZIMNÍ OBDOBÍ, POLÁRNÍ DEN - LETNÍ OBDOBÍ
  • PAMPELIŠKA - HLEMÝŽĎ - JEŽEK - VÝR
  • STAV ATMOSFÉRY V URČITÉM OKAMŽIKU A NA URČITÉM MÍSTĚ (JAK JE PRÁVĚ TEĎ),

           DLOUHODOBÝ STAV POČASÍ ZÁVISLÝ NA ZEMĚPISNÉ POLOZE, V URČITÉ OBLASTI

  • MECHOVÉ, BYLINNÉ, KEŘOVÉ, STROMOVÉ
  • BOROVICE - KEŘ
  • PÍSČITÉ, VÁPENATÉ, ŽULOVÉ, RULOVÉ
  • JEZERA, TŮNĚ
  • RYBNÍKY, PŘEHRADY
  • ŘEKY, POTOKY
  • STOJATÁ VODA, STÁLE PROUDÍCÍ VODA
  • SEČE SE TRÁVA, PASE SE DOBYTEK
  • - ORGANISMUS, KTERÝ VYUŽÍVÁ JINÝ ORGANISMUS JAKO ZDROJ OBŽIVY, POŠKOZUJE HOSTITELE, ALE NEZABÍJÍ HO
  • SOUŽITÍ DVOU A VÍCE ORGANISMŮ - VZÁJEMNĚ PROSPĚŠNÉ
  • ŽIVOČICH, KTERÝ SE ŽIVÍ AKTIVNÍM LOVEM JINÉHO ŽIVOČICHA
  • HOUBY, ŽIVOČICHY, ROSTLINY
  • BUŇKA
  • KLIMA
  • JÁDRO

2) Otázky:

ZÁVĚREČNÉ OPAKOVÁNÍ

  • Co je LITOSFÉRA, HYDROSFÉRA, ATMOSFÉRA, FOTOSYNTÉZA

Při fotosyntéze se rostlina v _ _ _ _ _ _ _.

Probíhá v z _ _ _ _ _ části rostlin (chlorofyl).

Je potřeba s _ _ _ _ _ _ _ světlo, v_ _ _ a živiny z půdy, o_ _ _ u_ _ _ _ _ _ _.

Z vody, oxidu uhličitého a za pomoci sluneční energie rostlina vytvoří c_ _ _ a ten se v listech

proměňuje ve š_ _ _ _, do ovzduší se uvolňuje K_ _ _ _ _ (potřebný k dýchání).


  • V jakém skupenství se na Zemi vyskytuje voda
  • HUMUS - jak vzniká?
  • Co patří mezi ŽIVÉ ORGANISMY (tři základní skupiny)
  • Napiš jednu známou výtrusnou rostlinu:
  • Tělo semenných rostlin - obrázek + popis (z čeho se skládá)

  • Houba se skládá z
  • P_ _ _ _ _ _ Í (jeho rozpadem se rozmnožuje)
  • P _ _ _ _ _ _ E, která se dělí na T_ _ _ ("nožička") a K_ _ _ _ _ _

  • Do jaké skupiny živočichů patří např. hmyz, pavouci, měkkýši, kroužkovci, korýši?
  • Co mají obratlovci uvnitř těla?
  • Napiš vždy jeden druh (stačí jen první název, nemusí být celý název, např. "......... obecný" )
  • RYBA:
  • OBOJŽIVELNÍK:
  • PLAZ:
  • PTÁK:
  • SAVEC:

  • SLEPÝŠ je (zakroužkuj správnou odpověď):
  • HAD
  • JEŠTĚRKA

  • Čím se vyznačuje MÍRNÝ PÁS:
  • V polárních oblastech se střídá období letní a zimní. Spoj, co je správně:

POLÁRNÍ NOC ZIMNÍ OBDOBÍ

POLÁRNÍ DEN LETNÍ OBDOBÍ

  • Nakresli a popiš nějaký potravní řetězec:
  • Co je
  • POČASÍ
  • PODNEBÍ
  • Vyjmenuj 4 lesní patra:

18) V nejvyšších horách roste KLEČ. Co to je?

19)Vyjmenuj 4 druhy skal:

20) Přírodní stojaté vody: 

21) Stojaté vody uměle vytvořené (člověkem):  

22) Tekoucí vody:                                                                            

23) Vysvětli rozdíl

MOKŘADY -

PRAMENIŠTĚ -

24) Vysvětli rozdíl (ve způsobu hospodaření):

NA LOUKÁCH -

NA PASTVINÁCH -

25) Vysvětli, co je (nemyslím jen napsat příklad, ale napsat, co to znamená, co to je):

PARAZIT

SYMBIÓZA

PREDÁTOR

26) Čím se zabývá (co zkoumá, čemu se věnuje):

MYKOLOGIE -

ZOOLOGIE -

BOTANIKA -

27) Co je základní stavební jednotka všech organismů?

B _ _ _ _

28) Jak jinak řekneme PODNEBÍ?

K _ _ _ _

29) Co je uvnitř Země?

J _ _ _ _ , které se dělí na vnější a vnitřní část.


12. června

Vážení rodiče,

děti si vypsaly známky (sešit vzadu), které mají za toto pololetí. Obsahují všechny známky (testíky, zkoušení, práce v hodinách, referátky, vedení sešitu). Někteří nemají velkou známku za práci v hodině (je za tři malé známky), tak jsem jim jen nadiktovala "malou" známku do závorky. 

Ve středu budeme psát závěrečné opakování - mix všeho. Když to stihnu, pošlu sem ještě otázky. Pozor, může to ještě některým ovlivnit známku!

Pěkné odpoledne. :-)

M.R.


25. května

Vážení rodiče,

blíží se konec školního roku a s ním i konečná klasifikace. Proto jsem vyrobila pracovní listy, které třídní paní učitelka nakopíruje a rozdá všem dětem. Děti, které nejedou na školu v přírodě, si vyplní listy doma (ve škole), ostatní na škole v přírodě. Děti mohou pracovat se zelenou učebnicí, bylo by tedy dobré, aby si ji na školu v přírodě vzaly. 

Až se vrátí, napíšeme si z toho závěrečné opakování na známky. 

Přeji dětem, aby si krásně užily školu v přírodě a těším se, až se zase sejdeme! :-)

M.R.

17. května

Dnes jsme psali písemnou práci, žák Š.L. byl zkoušen ústně.

Učivo dnešního dne: ČLOVĚKEM VYTVOŘENÁ MÍSTA

Zápis do sešitu: učebnice na str. 75 - malý zelený rámeček ("Shrnutí a opakování")

Prosím, aby si žáci na příští hodinu přinesli obě učebnice (zelená a žlutá) i sešit.

Děkuji za spolupráci. :-)

MR

..............................................................................................................

16. května

POZOR - OPRAVTE SI, OMYLEM JSEM V RYCHLOSTI NAPSALA "STOJACÍ" VODY,  MÁ BÝT STOJATÉ!!! :-)))

......

VE STŘEDU 17. KVĚTNA BUDE PÍSEMNÁ PRÁCE: 

ZÁKLADNÍ SPOLEČENSTVA - Lesy, Louky a pastviny, Vody, mokřady a prameniště, Skály a hory

Co budu chtít vědět:

1) vyjmenovat lesní patra (mechové, bylinné, keřové, stromové)

2) rozdíl mezi loukou a pastvinou (louka - na pastvinách se pase dobytek, na loukách se seče tráva)

3) stojaté vody přírodní (jezera, tůně) a stojaté vody vytvoř. člověkem (rybníky, přehrady)

4) tekoucí vody (potoky a řeky)

5) co je "ústí" toku (místo, kde se řeka vlévá do jiné řeky či do moře)

6) rozdíl mezi mokřadem a prameništěm (mokřady - stojatá voda, prameniště - voda neustále proudí)

7) druhy skal (pískovcové, vápencové, žulové, rulové)

8) rozdíl - normální borovice a borovice kleč rostoucí v horách (borovice je strom, ale kleč je keř)

.........

Učivo 15. května

SKÁLY A HORY

SKÁLY

- pískovcové (u nás hodně, dokonce i pískovcová skalní města), vápencové, žulové, rulové

Rostliny: lišejníky a mechorosty

Živočichové: ptáci - výr velký


HORSKÁ PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVA

- chladné podnebí

-  u nás na vrcholcích nejvyšších pohoří například Krkonoš a Hrubého Jeseníku

Rostliny: hořec, lomikámen, lišejníky a mechorosty, borovice kleč (kosodřevina)

Živočichové: ptáci - slavík modráček, pěvuška podhorní, uměle vysazen kamzík...

...............................................................................................................................

3) 10. května

Výpisky jsem dnes ještě nekontrolovala, někteří stále nemají...

M. R.

Dnes přibyl další zápis:

VODY, MOKŘADY A PRAMENIŠTĚ

ČR - jen sladké vody

STOJATÉ vody - jezera, tůně (přírodní)

                         - rybníky a přehrady (vytvořené člověkem)

Rostliny: vrba bílá, rákos obecný, leknín bílý...

Živočichové: vážka ploská, kapr obecný, labuť velká, užovka obojková, skokan zelený...

TEKOUCÍ vody - potoky a řeky (pramen = "začátek", ústí = místo, kde se řeka vlévá do jiné řeky, nebo se vlévá do moře)

Rostliny: olše lepkavá, pomněnka bahenní...

Živočichové: rak říční, pstruh obecný, kachna divoká, ledňáček říční, vydra říční...

MOKŘADY

Přírodní společenstvo - kolem rybníků, řek a jiných vod. Podzemní voda zde vystupuje až k povrchu půdy. Voda je STOJATÁ.

Rostliny: orobinec, blatouch bahenní...

Živočichové: vážka rudá, volavka popelavá...

PRAMENIŠTĚ

Přírodní společenstvo - v lesích, na loukách. Podzemní voda prosakující přes půdu na zemský povrch. Voda neustále PROUDÍ.

Rostliny: různé mechorosty, suchopýr, ostřice...

Živočichové: hlavně měkkýši

..........................................................................................................................................................................................

2) 3. května 

Vážení rodiče,

posílám dnešní zápis z vyučování. Všechny výpisky, které zde mám (od strany 48 - 65), budu kontrolovat 10. 5. 2017.

M. R.

LOUKY A PASTVINY

Louky - seče se tráva

Pastviny - pase se dobytek

Nutné udržovat.

Luční rostliny: kopretina luční, zvonek luční, jetel luční...

Živočichové: zajíc polní, ještěrka obecná, bažant obecný, různé druhy hmyzu...

.............................................................................................................................................................................................

1) Probrané učivo

Vážení rodiče,

prosím, aby si podle toho děti doplnily své zápisky v sešitech, rodiče mohou překopírovat do souboru a vytisknout (děti si vlepí do sešitu). 

Děkuji.

M. R. 

PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI

  • Mírný pás (patří sem ČR) - střídání ročních období
  • Pouště a savany - nedostatek vody
  • Tropické deštné lesy - nestřídá se roční období, je zde teplo a dostatek deště
  • Polární oblasti - střídá se období polární noci a období polárního dne
  • Vysoké hory - velké kolísání denních a nočních teplot
  • Moře a oceány
  • Věčná tma (pod povrchem půdy, v mořských hlubinách, v jeskyních)

VÝZNAM OVZDUŠÍ, VODSTVA, PŮD, ROSTLINSTVA A ŽIVOČIŠSTVA NA ZEMI

Všechny složky živé i neživé přírody jsou ve vzájemných vztazích (neživá příroda - učivo 1. pololetí)

POČASÍ - jak je venku právě teď (jak je dnes, jak bude zítra, například v létě bývá přes den většinou jasno, polojasno)

PODNEBÍ (KLIMA) - dlouhodobý a stálý řád změn počasí v určité oblasti (například v tropických oblastech se přes rok počasí téměř nemění, u nás se mění střídáním ročních období...)

(GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ - str. 57)

ROVNOVÁHA V PŘÍRODĚ, VZÁJEMNÉ VZTAHY MEZI ORGANISMY

Příroda je schopná samu sebe udržovat v rovnováze (například i potravní vztahy přispívají k rovnováze - nedochází k přemnožení některých druhů živočichů, protože - velmi zjednodušeně - jeden druh je potravou pro jiný).

Lidé svou činností přírodní rovnováhu hodně narušují.

PŘÍKLAD POTRAVNÍHO ŘETĚZCE:

Pampeliška (potrava pro hlemýždě) - hlemýžď (potrava pro ježka) - ježek (potrava pro výra) - výr (PREDÁTOR = živí se aktivním lovem jiných živočichů, když zahyne, poslouží jako potrava organismům, která rozkládají mrtvá těla)

PARAZITISMUS - parazit je ten, který si bere živiny z jiného organismu (třeba vši se živí krví člověka, jmelí odnímá živiny ze stromu...)

SYMBIÓZA - vzájemně prospěšné soužití mezi dvěma organismy (jeden potřebuje druhého - např. mravenec chrání mšice před predátory a mšice zase mravencům poskytuje potravu - sladké výměšky)

ZÁKLADNÍ SPOLEČENSTVA

Soubory organismů, které společně obývají určité prostředí (např. v lese žijí jen určité druhy rostlin, živočichů a hub, které nikde jinde nenajdeme, na louce zase žijí jiné určité druhy, které najdeme pouze na louce).

LESY

Les je typické přírodní společenstvo střední Evropy.

Asi třetinu rozlohy ČR pokrývají lesy. Původně převážně listnaté lesy byly z velké části pokáceny a nahrazeny smrky (jehličnaté smrkové lesy).

NAŠE LESY:

ČTYŘI ÚROVNĚ POROSTŮ = LESNÍ PATRA (řazeno od nejnižších rostlin po nejvyšší)

  • Mechové (především různé mechy)
  • Bylinné (kapradiny, sasanky...)
  • Keřové (keře a mladé stromky)
  • Stromové (je tvořeno korunami stromů)

Příroda, tedy i lesy, se mění nadmořskou výškou. Stoupáme-li z nížin do hor, střídají se různé druhy lesů:

  • Lužní lesy, doubravy (duby, habry)
  • Bučiny
  • Jedlobučiny
  • Smrčiny (u nás nejvýše položený typ lesa)
  • Kleč (keřovitá borovice)
  • Dále už jen horské louky
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky